Professionele waardebepaling
Wie zich bezighoudt met de koop, verkoop of financiering van een bedrijf, of van bedrijfsactiviteiten, moet zich in de eerste plaats afvragen wat de toegevoegde waarde ervan is en niet wat het kost. Voor een combinatie van mensen en middelen is de toekomst bepalend voor de actuele waarde. En niet het verleden! Waarde en kostprijs kunnen elkaar immers aardig ontlopen!
De kostprijs bijvoorbeeld van een schilderij van Rembrandt staat niet in verhouding tot de prijs die de meeste mensen bereid zijn ervoor te betalen. Waarom betalen mensen dan zo’n hoge prijs? Omdat zij er vanuit gaan op de één of andere manier in de toekomst te kunnen gaan genieten van (de nóg hogere opbrengst van?) zo’n schilderij. Aan deze verwachting kennen zij waarde toe waarvoor zij een bepaalde prijs willen betalen. De verwachting van de een zal hoger gespannen zijn dan die van de ander en dus zullen verschillende mensen het schilderij verschillend waarderen. Lees: een verschillende prijs ervoor betalen. Waardering – de grondslag om tot een prijs te komen – is een subjectief begrip.
Wat voor een schilderij geldt, gaat ook op voor een bedrijf of bedrijfsactiviteiten. Vandaar dat verschillende partijen op verschillende waarden uitkomen. Het is dus van belang om de uitgangspunten die de waarde en prijs bepalen in kaart te brengen om tot een betrouwbare waarde- en prijsbepaling te komen.
Waardering
Waardering van bedrijven of bedrijfsactiviteiten kan op velerlei manieren geschieden. Wat de beste waarderingsmethode is, dient per bedrijf bekeken te worden. Het doel van de waardebepaling is van doorslaggevend belang voor de keuze van de waarderingsmethodiek. Vele in- en externe factoren zijn van invloed op de uitkomst van het waarderingsproces. Value Creation heeft hiervoor een eigen aanpak ontwikkeld.